جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

آشنایی کوتاه با نظام آموزشی کانادا

۳۱۵ بازديد

نظام آموزشی کانادا

مقاطع مختلف در نظام آموزشی کانادا

مدرسه در کانادا به طور کلی از سن 5 تا 18 سالگی ادامه دارد. در بعضی استان‌ها مقاطع تحصیلی دارای پایه‌های بیشتر یا کمتری هستند. اما به طور کلی دوره‌های پیش‌دبستانی و دبستان، راهنمایی و دبیرستان از مقاطع مدرسه در ایالات مختلف کانادا است.

در مقطع پیش‌دبستانی، دانش‌آموزان تقریبا نیمی از زمان روزانه خود را در مدرسه می‌گذرانند. اما در بقیه مقاطع این عد حدود 6 ساعت در روز است. مدارس نیز به طور عمومی در حدود 9 ماه از سال، یعنی از ابتدای مهر به تاریخ شمسی تا پایان خرداد ماه فعال هستند. هرچند در کانادا نیز مانند ایران، بعضی مدارس در تمام طول سال برنامه‌ریزی آموزشی دارند.

تحصیل در مدارس کانادا برای دانش‌آموزان خارجی حدود سالانه 12 هزار دلار کانادا هزینه دارد. البته این هزینه بنا بر هر مدرسه و ایالت ممکن است تا حدودی دچار تغییر شود.

تحصیل در مقاطع دانشگاهی کانادا نیز از نظر مقاطع مانند سایر نقاط دنیا در سه سطح اصلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود. این مقاطع توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ایالتی و همچنین کالج‌های ایالتی و کالج‌های کاربردی ارائه می‌شود. این موارد بجز موسسات فنی و حرفه‌ای خصوصی هستند.

تحصیل در دوره‌های کالج معمولا 2 الی 4 سال طول می‌کشد. این دوره‌ها تمرکز زیادی روی آموزش مهارت‌های مختلف دارند. به همین جهت هم بسیاری از جوانان کانادایی علاقه دارند در کالج‌ها به ادامه تحصیل بپردازند؛ تا زودتر بتوانند وارد بازار کار شوند.

دوره‌های کارشناسی در کانادا نیز 3 الی 4 سال طول می‌کشد و در حوزه‌های مختلف علوم و فنون ارائه می‌شود. به طور معمول دوره‌های لیسانس برای افرادی مناسب است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نیز دارند.

در نهایت دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در کانادا ارائه می‌شود؛ که دوره ارشد 1 یا 2 سال و دوره دکترا 3 الی 5 سال زمان می‌برد.

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان خارجی به نسبت هزینه ناچیز آن برای شهروندان کانادایی به نسبت بالاست. اما تحصیل در کانادا تجربه تحصیل در یکی از باکیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان را در اختیار شما می‌گذارد؛ که طبیعتا می‌تواند در آینده شغلی شما بسیار موثر باشد.

همچنین اگر به دنبال دریافت بورسیه‌های تحصیلی و اقامت کانادا هستید؛ این امکان در دوره‌های دکترا بیش از هر مقطعی وجود دارد.

تسلط به زبان انگلیسی و به دست آوردن نمره کافی در آزمون آیلتس و داشتن نمره‌های مناسب و مقالات معتبر در حوزه تحصیلی، می‌تواند شانس شما را برای دریافت پذیرش و حتی بورسیه‌های تحصیلی بیشتر کند.

امیدواریم این مقاله یک دید کلی از نظام آموزشی کانادا در شما ایجاد کرده باشد. می‌کوشیم تا در مقالات دیگر در این زمینه، با جزئیات بیشتری به روش‌های دریافت اقامت تحصیلی و تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف بپردازیم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.